تاریخچه کفش در ایران و انواع آن: انسان نخستین چطور به فکر کفش افتاد؟

ارائه تسهیلات کم سود، اعمال تخفیفهای مالی هر چه بیشتر، برخورد قاطعانه با قاچاق پوشاک، کیف و کفش و واردات بیرویه این محصولات از چین، ترکیه و تایلند و اطلاعرسانی و آگاه شدن هرچه بیشتر مردم در ارتباط با خرید محصولات ایرانی از نمونه اقدامات و تدابیر سازندهای است که با تحقق آن میتوان این صنعت را به نحو مطلوبی احیا و بازار خالی از مشتری را زنده کرد. اکثر کفشهای آن زمان لاستیکی و پلاستیکی بودند، اما ایروانی با نبوغی که داشت در سال ۱۳۳۷ با افتتاح کارخانه تولید چرم زمینه را برای تولید کفش چرم هم فراهم کرد.

همین اتفاق خود موجب اتفاقات بدتری شده است بهطوریکه زمینه برای سودجویان و قاچاقچیها فراهم شده که با واردکردن محصولات فیک یا تولید کالاهای زیر پلهای به نام برند اصل شفافیت تولید و مشتری مداری را زیر سوال ببرند. برند کالا یا کیفیت؟ یا اینکه قیمت کفش فوتبال ایرانی نسبت به کفش های خارجی چه طور است؟ از نسخه های تولید شده ی برند خارجی آدیداس، نایک، پوما، نیو بالانس، میزانو و .. گرفته تا تولید برند های ایرانی اسپرت من، نسیم، نهرین، تن زیپ، هالیدی و… گروه اقتصادی: در سال گذشته ایرانیها ۱۵ و نیم میلیون دلار کفش خارجی خریدهاند و ۹۶.۶ میلیون دلار کفش صادر کردهاند که نیمی از این صادرات به عراق بوده و پس از آن افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و سوریه عمدهترین خریداران کفش ایرانی بودهاند. بدین ترتیب در این سال با واردات ۲۲۰۰ تن کفش بالغ بر حدود ۵۲ میلیون دلار ارزش کشور بابت واردات این کالا خارج شد.در سالهای گذشته تایوان، فرانسه، لبنان، هنگکنگ، تایلند، کره از جمله بازارهای صادراتی کفش به ایران بودهاند.در سال ۲۰۱۶ میلادی در سراسر جهان بالغ بر ۱۲۴ میلیارد دلار صادرات انواع کفش صورت گرفته که عمده صادرکنندگان این بخش چین، ایتالیا، ویتنام، بلژیک و آلمان بودهاند.

در سالهای گذشته تایوان، فرانسه، لبنان، هنگکنگ، تایلند، کره از جمله بازارهای صادراتی کفش به ایران بودهاند. در زنجیره تولید، تمامی تولیدکنندگان به نوعی مصرف کننده هستند و حمایتی که از مصرف کننده انجام می شود، حمایت از تولیدکننده است. در بسیاری از کشورهای توانمند و صاحبنام در تولید کیف و کفش، دولت تمامقد از فعالان این عرصه حمایت کرده و این موفقیتها و پیشرفتها اصلا تصادفی نبوده و معجزهای نیز اتفاق نیفتاده است، بلکه حاصل برنامهریزی هوشمندانه، حمایت هدفمند و تلاش و همت مضاعف است. ورود پوشاک، کیف و کفش قاچاق و عرضه محصولات فیک در بازار، همچنان یکی از موانع اصلی رشد صنایع کشور است و فرصتهای شغلی بسیاری را از بین میبرد. موانع اصلی رشد صنایع کشور چیست؟ طی سال گذشته بالغ بر ۱۳۰۰ تن کفش از کشورهای چین، امارات، ترکیه، آلمان و ایتالیا وارد کشور شده است که ارزش واردات این بخش بالغ بر ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده است.همچنین در ۱۰ سال گذشته بیشترین میزان واردات کفش از نظر واردات وزنی به ۱۳۸۶ مربوط میشود که در این سال بالغ بر ۵۲۵۰ تن کفش به ارزشی حدود ۱۸ میلیون دلار وارد کشور شده است.

به گزارش ایسنا در سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ شرایط بازار کشور با افت و خیزی نسبی همراه بوده و در نهایت نه رشد آنچنانی را تجربه کرده و نه کاهش قابل توجهی داشت.اما در شرایطی که در سال ۱۳۸۵ حجم صادرات این بخش بالغ بر ۱۸ هزار تن و ارزش آن بیش از ۷۴ میلیون دلار بود، این رقم پس از گذشت ۱۰ سال به ۱۷.۸ هزار تن رسید که نسبت به سال ۸۵ از نظر حجمی کاهش داشته اما از نظر ارزش در این سالها بیش از ۲۴ میلیون دلار بر ارزش صادرات کفش ایرانی افزوده شده است.د ر سال گذشته عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و سوریه عمده بازارهای وارداتی کفش ایرانی بوده است. البته در سالهای قبل کشورهای دیگری مانند گرجستان، ازبکستان و کویت نیز از بازارهای وارداتی کفش ایرانی بودند.اما در ۱۰ سال گذشته بیشترین حجم صادرات وزنی را در سال ۱۳۸۶ مشاهده کردهایم.