در ابعاد و طرحهای مختلف اشاره کرد

هرچند شاید کفش کلمهٔ مناسبی برای تکه پوستی از حیوانات که با بند به شلوار وصل شده است، نباشد. درست است شرایط برای تولید کفش ایرانی دشوار است، ولی تلاش برای ایجاد فضا و امکانات لازم ضروری است. اروسی، سگکی، صندل، دمپایی، قندره و دهان دولچه ای از نمونه ای دیگر کفش سنتی ایرانی هستند. پس از سفرهایی که ناصرالدینشاه به فرنگ داشت، نوع جدیدی از اروپا به ایران وارد شد. او با ابزار سنگی نوکتیز آن را برید و با شاخههای نرم گیاهان آن را بهدور پایش پیچید و مرحلهٔ جدیدی از تکامل پوشش شروع شد. “برای تولید کفش Boté A Mano، سازندگان کفش ما این پارچه ها را با دقت برش زده اند چنانکه گویی لباس لوکس می پوشند. تجهیز شدن به دستگاه های روز دنیا منجر به افزایش تولید و همچنین ظرافت در تولید می شود، در حالیکه هنوز تولید کنندگان ایرانی به این دستگاه ها تجهیز نشده اند و متاسفانه تولید کننده در هیچ مقامی مورد حمایت نیست.

در کل، با توجه به قیمت های بالای برندهای خارجی، استفاده از برندهای ایرانی مقرون به صرفه تر است و با محصولات خارجی برابری میکند. رنگ های استفاده شده برای نعلین سفید و زرد و مشکی است. نعلین با کفه چوب و روی چرمی، طوری طراحی شده که شخص کاملا راحت باشد و از پشت پا بی محافظ است. از جایی به بعد پی برد که از پوست آن نیز میتواند استفاده کند و این شد اولین محافظ برای پا. فردی ۲ سال مدیر است و میرود و نمیتواند منافع شرکت دغدغه این مدیر که از سوی دولت تعیین شده باشد. برند پاما از ۱۳۵۳ با تولید انواع کفشهای مورد نیاز عموم مردم تاسیس گردید، توانست از سال ۱۳۷۲ راهبرد توسعه صادرات را در کنار سیاست حضور فعال در بازار داخلی در دستور کار خود قرار داد. ایروانی تنها به بازار داخلی بسنده نکرد و با تجربه خوب صادرات کفش به روسیه، در سال ۱۳۴۵ با افتتاح دفتری در لندن به فکر صادرات به اروپا افتاد و توانست تا سال ۱۳۵۵ علاوه بر روسیه، محصولات مختلف خود مثل دمپایی اتافوکو و کفشهای کتانی را به بلژیک، فرانسه، اسکاندیناوی، انگلستان و آلمان صادر کند.

تکراسا نوشت: کفش ملی نه تنها نخستین کارخانه کفشسازی ماشینی در ایران بود، بلکه محمدرحیم متقی ایروانی، بنیانگذار کفش ملی، کفش را که در آن زمان کالایی لوکس به حساب میآمد در ذهن مردم به عنوان یک نیاز اصلی جا انداخت و با تولید انواع کفش برای تمامی طبقات جامعه، مدل پوششی جامعه را دستخوش تغییرات جدی کرد. اولین اسناد بهدستآمده از ایران باستان گویای این است که مادها شروعکنندهٔ استفاده از کفش بودهاند. در ایران باستان تاکنون انواع متنوعی کفش تولید شده است که دانستن راجع به آنها به زنده ماندن حافظهٔ تاریخی و فرهنگ و پیشینهٔ ایرانزمین کمک میکند. پس از حملهٔ اعراب به ایران تأثیر کفش عربی و تزیینات زیاد را روی کفش ایرانی شاهد هستیم در این دوره کفشها نوکتیزتر و کشیدهتر شدند.

کفشهایی چکمه مانند هم از این دوره به چشم میخورد که مربوط به ساکنان نواحی دریایی است. وی اضافه کرد: در چند سال اخیر برندهای اروپایی هم به این بازار ورود کردند و این موضوع موجب شد، تا عرصه برای واردات کالاهای بیکیفیت تنگ شده و تولیدکننده ایرانی نیز خود را با شرایط هماهنگ سازد و بتواند کالاهای باکیفیتتری تولید کنند. فروش ویژه کفش اسپرت در بازار ایران و جهان توسط مراکز فروش خاصی صورت می گیرد این نمایندگی ها محصول را به صورت عمده از تولیدی خریداری کرده و در اختیار مشتریان خود قرار می دهند خرید این مراکز به صورت مستقیم و بدون واسطه می باشد و به همین دلیل با قیمت ارزان به دست می اید. بسیاری کارشناسان معتقدند که اگر دولت به حمایتهای لازم از این بخش بپردازد، این امکان وجود دارد که اشتغال در این بخش دو برابر شود.چرم یکی از اصلیترین موادی است که در تولید کفشها مورد بهرهبرداری قرار میگیرد اما کارخانههای چرم ما به دلیل آنکه از تکنولوژی روز دنیا عقب مانده اند ، نمیتوانند چرم موردنیاز را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.بدون شک در صورتی که تکنولوژیهای مربوط در این بخش به روز شود، ما حتی در زمینه صادرات میتوانیم موفقتر عمل کنیم.