مصاحبه با نیلوفر بورتولاتو طراح کفش ایرانی در ایتالیا – مد و فشن – نماشا

حجم صادرات کفش ایرانی در سال ۸۵ در حدود ۷۴ میلیون دلار بوده است؛ اما در سال ۹۵ و پس از گذشت یک دهه، در حدود ۲۴ میلیون دلار بر ارزش صادرات کفش ایرانی افزوده شده است. در یکی از هماندیشیهای مدیران و فعالان صنعت کفش، مرد مسنی که گذشت زمان او را بسیار خمیده کرده بود، کوتاه سخن گفت، (هر زمان او را دیدم سرش پایین و در حال نوشتن بود) از صادرات کفش و رونق آن گفت. به گزارش اگزیم نیوزمجموع واردات کفش به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۸ به حدود 5‚4 میلیارد دلار بود که به ترتیب روسیه با واردات 4‚3 میلیارد دلاری حدود ۷۶ درصد، قرقیزستان با ۳۷۳ میلیون دلار حدود ۸ درصد، بلاروس با ۳۳۵ میلیون دلار واردات حدود 5‚7 درصد، قزاقستان با ۲۹۴ میلیون دلار حدود 5‚6 درصد و ارمنستان با ۵۴ میلیون دلار حدود 2‚1 درصد از این بازار سهم داشتند.

واردات کفش به ایران نیز سهم کمی نداشته و در سالهای قبل از ۱۳۹۰ از کشورهایی مانند فرانسه، تایوان و لبنان مقدار قابل توجهی کفش به کشور وارد شده است. از سالهای نیمه دهه هشتاد تا سال ۹۵، وضعیت صادرات کفش ایرانی رشد چندانی نداشته و با احتساب تغییرات در مجموع ثابت مانده است. نیلوفر بورتولاتو طراح کفش ایرانی در ایتالیا – نیلوفر بورتولاتو طراح و بنیان گذار برند کفش “بوته آ منو” مارو با خود به کشور زیبای ایتالیا میبرد تا یک روز را با او و دنیای کفش سپری کنیم. در آن زمان، زنان تمایل داشتند تا از عناصر مردانه در مد و ظاهر خود استفاده کنند به طور مثال موی کوتاه و استفاده از کلاه انتخابی شیک بین بانوان تلقی میشد، به همین دلیل استفاده از کفشهای پاشنه بلند به سرعت بین آنها رواج پیدا کرد؛ با این تفاوت که پاشنه کفش زنان نازکتر، بلندتر و تجملیتر طراحی میشد.

در خرید چرم دو تصمیم مهم وجود دارد: 1) چرم طبیعی یا چرم مصنوعی؟ به گفته لشگری ترکیب کفشهای وارداتی اوراسیا به خصوص روسیه نشان میدهد که از ۳‚۳ میلیارد دلار واردات انواع کفش در سال ۲۰۱۸ حدود 7‚1 میلیارد دلار معادل ۵۱ درصد آن مربوط به کفشهای با رویه چرم طبیعی است و ۷۶۸ میلیون دلار کفشهای با رویه غیرچرمی و ۷۱۴ میلیون دلار کفشهای با رویه پارچهای است وبررسی ترکیب صادرات ایران نشان میدهد که حدود ۹۵ درصد صادرات مربوط به کفشهای غیر چرمی و پارچه ایاست . عضو هیاتمدیره جامعه صنعت کفش ایران تاکید کرد: به دلیل بالابودن تعرفه های ورودی مربوط به کفش، صادرات به کشورهای فوق توسط تولید کنندکان ایرانی مزیت نخواهد داشت، ضمن اینکه چینیها با برخورداری از مرزهای مشترک با روسیه به صورت قاچاق و در تیراژ بالا کفش به روسیه صادر میکنند؛ بهطوریکه حدود ۵۳ درصد واردات ۳، ۴ میلیارد دلاری به روسیه از کشور چین صورت گرفته است .

علی لشگری در پایان ضمن تاکید بر اهمیت مزیت رقابتی کفش ایرانی در سهمگیری از بازار روسیه گفت: برای صادرات کفش به کشورهای اوراسیا از جمله روسیه، غیر از عامل قیمت و مزیتهای قیمتی، باید به جایگاه بازار یابی و شناخت دقیق بازار و کیفیت محصولات صادراتی و شناخت سلیقههای مشتریان بازارهای هدف نیز توجه داشت. در واقع در سال ۱۳۹۴ مبلغی بالغ بر ۱۴۴ میلیون دلار از صادرات کفش ایرانی ارز آوری شده است. در همان سال، میزان صادرات کفش ایرانی جمعاً ۹۶.۶ میلیون دلار بوده است. رسالت برند را افزایش ارزش و محبوبیت میان کارکنان، مشتریان و سهامداران از طریق عرضه بهترین محصولات در داخل و خارج تعیین کرده است. البته گفتنی است که با وجود این افزایش ارزش، حجم صادرات افزایشی نداشته و حتی مقدار کمی کاهش داشته است. مجموعه چرم پاندورا با پاسخ به این نیاز و ارائه طرح های متنوع و شیک نیاز مشتریان را مرتفع کرده است.