کفش راحتی ایرانی؛ بخریم یا نه؟

کم بودن پهنای کفش به تنهایی باعث ایجاد انواع و اقسام مشکل اعم از درد، تاول و تورم در گوشههای پا میشود. از آن جایی که سایز پای آقایان تنوع زیادی دارد، معمولا برندهای تولید کننده کفش یک مدلهایی نیز برا اساس اندازههای بزرگ تر پا تولید میکنند که ممکن است از نظر ظاهر سادهتر باشند؛ برای مثال کفش مردانه سایز 47 هم به سختی پیدا میشود و هم اگر پیدا شود، احتمالا مدل سادهای خواهد داشت. بارها شنیدهاید که میگویند پا قلب دوم بدن است و باید در مراقبت از آنها نهایت کوشش را داشته باشیم و از کفش مناسب استفاده کنیم . بوده است، چون علاوه بر استحکام و زیبایی از نظر بهداشتی نیز قابل اعتماد است. پیشنهادهای مختلفی از قبیل فروش برخی از واحدهای صنعتی، فروش تعدادی از فروشگاهها به آنها داده شد، اما بر سر آرا به توافق نرسیدند.

صادرات کفش چرم باعث می شود نام کالای ایران در کشورهای دیگر بر سر زبان ها بیفتد. مارک های کفش به معنی مهارت زیادی در تولید کفش چرم است. چرم های مصنوعی تولیدی قم، از مواد اولیه مرغوب و کاملا مصنوعی تولید شده و دارای پارچه های پشتی از جنس مواد PU می باشند.این مواد مقاومت چرم های مصنوعی را بیشتر کرده اند به گونه ای که چرم مصنوعی نسبت به چرم طبیعی، مقاومت بیشتری در برابر خراش های ایجاد شده داشته است. از کفش بلا نیز همچون کفش ملی تنها نام و نشانی باقی مانده است. در سال ۱۳۴۷ در سرچشمه و بعدا در چهارراه گلوبندک فروشگاههای کفش ایرانی بلا نیز افتتاح گشت و به تدریج از سال ۱۳۴۹ فروشگاهها در سطح تهران و شهرستانها گسترش یافتند. فروشگاه عمده کفش چرم وارداتی درایران بسیارکمیاب بوده چراکه بیشتر واردکنندگان، کفش کتانی وارد می کنند.تعداد اندکی از تاجران ایرانی را می توان در منطقه های آزاد مانند کیش و قشم و دیگر مناطق آزاد پیدا کرد که درحال خرید و فروش کفش چرم وارداتی باشند.بیشتر وارد کنندگان کفش چرم وارداتی دارای فروشگاه های تک فروشی و یا بوتیک داران می باشند که برای فروش مغازه خود اقدام به وارد کردن کفش چرم وارداتی می کنند.اما با توجه به بالا رفتن قیمت دلار در سال های اخیر همین واردکنندگان خرد و بوتیک داران سعی درتامین کفش ها مارک دار و برند های خارجی از داخل را دارند.یک فروشگاه عمده کفش چرم وارداتی درایران کفش های چرم را بیشتر توسط یکی از بازارهای عمده فروشی در چین ویا در دبی تامین می کند.بیشتر کفش های چرم وارداتی ازکشور چین وارد ایران شده و حتی کفش های غیرچرم هم به صورت عمده از این کفش وارد می شود.

به دنبال انتشار نامه علی اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن دولت نهم به رئیس جمهور وقت، به منظور جلوگیری از تغییر کاربری و واگذاری فروشگاه های کفش ملی از سوی سازمان بازنشستگی، خبرهای آن روزها حکایت از آن دارند که تعداد فروشگاه های کفش ملی از سال های اوج خود از 400 واحد به حدود 275 واحد رسیده است و شماری از این واحدها با تغییرکاربری به شبکه بانکی جهت ایجاد شعب واگذار شده است. در دهه 40 آنان آرام آرام بخشی از فضای تولید را به شبکه نوینی از توزیع هدایت کردند که به منزله شناخت نسبی از سطوح مختلف صنعت، خدمات و تولید در کشور بود. سومین برند بزرگ کفش آن روزها، کفش وین بود.

علیرضا شمیرانی، کسب و کار خانوادگی تولید کفش در راسته کفش فروشان بازار تهران را دنبال می کند. در حال حاضر این گروه دارای 12 فروشگاه فعال در سراسر کشور است که به عرضه مستقیم کیف و کفش مشغول اند. سابقه کاری این فروشگاه کفش در مورد واردات و پخش کفش حدود ۱۵ سال است. شمیرانی می گوید: بیش از 10 سال است که این برندها در حوزه کارهای خوب بازار شمرده نمی شوند. اسکچرزها به سرعت در بازار پیش روی کردند و بعد از چند ماه پای هر کسی را که در خیابان نگاه میکردی یک جفت اسکچرز میدیدی.