10 برند ایرانی در صنعت کفش را بشناسیم

من چندتایی از آنها را از نزدیک دیدهام و تاکید میکنم اگر چه کیفیت کاری که تحویل میدهند کاملا شبیه عکسهای موجود در سایتهای فروش آنلاین یا تبلیغات شل و ول تلویزیونیشان نیست، اما به هر حال قیمت زیادی ندارند. یکی از مشکلات اساسی، وجود اجناس نامرغوب و باکیفیت بسیار نازل است که در بسته بندی ها و تبلیغات فریبنده عرضه می شود. یکی از مواردی که افراد در زمان خرید اجناس به آن توجه میکنند برند آن کالا است که متاسفانه عدم رعایت قوانین کپی رایت در این صنعت خسارات جبرانناپذیری به برندهای داخلی و خارجی معتبر وارد ساخته است.

ارائه تسهیلات کم سود، اعمال تخفیفهای مالی هر چه بیشتر، برخورد قاطعانه با قاچاق پوشاک، کیف و کفش و واردات بیرویه این محصولات از چین، ترکیه و تایلند و اطلاعرسانی و آگاه شدن هرچه بیشتر مردم در ارتباط با خرید محصولات ایرانی از نمونه اقدامات و تدابیر سازندهای است که با تحقق آن میتوان این صنعت را به نحو مطلوبی احیا و بازار خالی از مشتری را زنده کرد. متأسفانه در شرایط فعلی، شاید به ظاهر بخشی از این حقوق تأمین شده باشد، ولی حقیقت این است که بسیاری از تولیدکنندگان، هنوز خود را به تأمین این حقوق مقیّد نمی دانند و در پی استفاده از فرصت ها برای کسب سود بیشتر هستند.

این در حالی است که ضرورت پشتیبانی هر چه بیشتر دستگاهها و نهادهای مسوول نیز از فعالان این حوزه احساس میشود. موجب شده تا این شهر مقصدی جذاب برای گردشگران باشد. در این مجموعه، دو کارخانه «استاندارد» (ادامه رویه کارخانه مهرآباد) و «تاف» (تولید کفشهای صنعتی) قرار داشت که هر کدام دفاتر اداری، رستوران، مهدکودک و نانوایی مستقل خود را داشتند و همچنین ۴۰۰ خانه سازمانی در محیط پارک برای رفاه کارگران ساخته شده بود. شهرچرم جهت توسعه ی فعالیت خود با برند ال سی تولیدات چرم ایرانی را به انگلستان، آلمان، نروژ، استرالیا صادر کرد. همچنین این تولیدات به سراسر کشور ارسال خواهند شد. بنابراین، هر یک از تولیدات ویزلند دارای اسم و کاراکتر مخصوص به خودشان هستند. بر این اساس فروش پوشاک، کیف و کفش بانامهای تقلبی در ایران امری عادی تلقی شده و این حجم از دروغ و تقلب توسط تولیدکننده و فروشنده و پذیرش آن توسط مصرفکنندگان در یک جامعه اخلاقگرا پسندیده نیست.

معضل قاچاق و آسیب جدی آن بر پیکره تولید داخل از یکسو و مشکلات مالی و اقتصادی مردم از سوی دیگر باعث شده است تا ذائقه و گرایش عمومی به سمت انتخاب، گزینش و خرید کیف و کفشهای ارزانقیمت چینی و فیک سوق پیدا کند که بهتبع آن فلج شدن، تعطیلی و کاهش شدید ظرفیتهای تولیدی در بسیاری از کارگاههای تولیدی پوشاک، کیف و کفش مشهود است. این معضل بهویژه در بخش پوشاک و منسوجات، قاچاق کالا مشکلات جدی ایجاد کرده و مشاغل بسیاری را به خطر انداخته است. حمیدرضا نبیزاده فعال حوزه تجارت اظهار کرد: رقابت بخش مهمی از هر بازار است و در صورتیکه رقابت از بین برود، فضا برای جولان کالای بیکیفیت آماده میشوند. همچنین ضرورت، حساسیت و اولویت این حقوق مورد ارزیابی قرار گیرد و برای آن وزن مشخصی در مقایسه با سایر سیاستهای کلی تعریف شود. کارخانه چرم مشهد در سال ۱۳۷۵ توسط آقای مهندس حمیدی در زمینی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع ساخته شد که هم اکنون تعداد ۱۰۱۳ نفر در آن مشغول به کار هستند.