10 برند ایرانی در صنعت کفش را بشناسیم

بسیاری از تولید کنندگان چرم و مشتقات کفش به دلیل نبودن بسترهای لازم حمایتی برای ارتقای تولیدات خود و دست یابی به سود آوری بیشتر در کوتاه ترین مسیر ممکن اقدام به صادرات محصولات خود به صورت خام به کشورهای دیگر مانند ترکیه، ایتالیا و پاکستان و … بسیاری کارشناسان معتقدند که اگر دولت به حمایتهای لازم از این بخش بپردازد، این امکان وجود دارد که اشتغال در این بخش دو برابر شود.چرم یکی از اصلیترین موادی است که در تولید کفشها مورد بهرهبرداری قرار میگیرد اما کارخانههای چرم ما به دلیل آنکه از تکنولوژی روز دنیا عقب مانده اند ، نمیتوانند چرم موردنیاز را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.بدون شک در صورتی که تکنولوژیهای مربوط در این بخش به روز شود، ما حتی در زمینه صادرات میتوانیم موفقتر عمل کنیم. وی با اشاره به سابقه 27 سال تولید کفش ایرانی گفت: همیشه روند صعودی واردات کفشهای چینی به صنعت تولید کفش داخلی ضربه زده است و در صورتی که ارگانهای مسئول از تولیدکنندگان کفش حمایت لازم را صورت میدانند، واردات کفش چینی برای ما مشکلی به وجود نمیآورد.

یک فعال حوزه کفش مشهد میگوید: هر کالای بی کیفیتی را به اسم کفش وارد کشور میکردند؛ کفشهای چینی یک هفته گارانتی ندارد اما هرکسی بخواهد تولید داخلی بخرد فروشنده موظف است کار را شش ماه گارانتی کند. فعال حوزه تجارت تصریح کرد: به عنوان مثال بازار کفش ایران را در 20 سال گذشته بررسی کنیم خواهیم دید که این بازار در ابتدا در اختیار کفشهای داخلی بیکیفیت بود و پس از آن شاهد واردات کفشهای چینی در حد گسترده بودیم اما این کفشهای چینی هم کیفیت بهتری نداشت. بدون شک با انجام تدابیر و برنامههای مناسب در آینده شاهد رونق صنعت کفش داخلی خواهیم بود. همانطور که شمیرانی اشاره کرد، کفش آفاق و کفش فرزین، دو نمونه موافق از برندهای تبریز هستند. اگر شما هم جزء کسانی باشید که همیشه به دنبال کفشهای باکیفیت و بادوام بوده، احتمالا با شاخصهای اصلی و تاثیرگذار در طراحی کفش آشنا هستید. روزگاری نه چندان دور، صنعت کفش ایران نه تنها نمادی از توان و هنر تولیدکنندگان ایرانی بود، بلکه به پا کردنش پرستیژی برای خارجی ها به همراه داشت.

صنعتی که در ایران، روزگاری پیشران صنایع دیگر بود، حال در مرداب واردات بی رویه به ویژه از کشور چین، روز به روز گرفتارتر می شود. نوع متریال به کار رفته در بافت رویه کفشها شاخص بسیاری مهمی است که تمام خریداران کفشهای ورزشی و رسمی باید به آن توجه کنند. کفش های وارداتی که با رنگ چشم فریب و ارزان در بسیاری از فروشگاه های داخلی عرض اندام می کنند و کفش های تولید کننده ایرانی با آن حجم از کیفیت، خریداری نشده و پشت ویترین مغازه ها خاک می خورند. همچنین یکی از مهمترین عناصری که باید در کف کفش مورد بررسی قرار گیرد، دوخت کفی به بخش رویه است. به گزارش «نماینده»، آقامعلی سلطانی، مدیرعامل شرکت کفش ملی اعلام کرد: از ۱۵شهریور ماه به مدت یک ماه کفش ملی فروش فوقالعاده تابستانه خواهد داشت. رییس اتحادیه کفش دستدوز گفت: در نمایشگاههای بهاره شهر تهران به طور معمول ۱۲۰هزار جفت کفش به فروش میرسد.

شمیرانی می گوید: این روزها تولیدکنندگان کفش ایرانی به فکر ساخت برند نیستند، بلکه کپی های بسیار خوب و تمیز از برندهای خارجی را به اسم کار خارجی روانه بازار می کنند. مجموعه تولیدی تنتاک از زمان تاسیس خود، همواره سعی کرده است با ارائه محصولات باکیفیت، رقیب اصلی برندهای خارجی در بازار ایران برشمرده شود. در بازارهای داخلی حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد انواع پاپوشها در داخل کشور تولید شده و ما سهمی بالا از بازار را در دست داریم اما با این حال ظرفیتهای تولیدی ما به شکل ۵۰ درصدی در حال حرکت هستند و اگر ساماندهیهای لازم صورت بگیرد، امکان افزایش حجم صادرات نیز مهیا خواهد شد.